Než začnete něco zkoušet

Všechny články, které zde najdete, píši s nejlepším vědomím a svědomím za účelem pomoci úplným začátečníkům proniknout do tajů jógy. Přesto ale mějte vždy na paměti, že jsme každý jiný a to, co je pro jednoho příjemné uvolnění může druhému způsobovat bolesti! Na prvním místě je VŽDY vaše tělo a vaše možnosti, teprve potom je to ostatní. Takže pokud vám bude kterákoli část nepříjemná, nedělejte ji a raději se poraďte s odborníkem!
I když se józe věnuji poměrně intenzivně jak teorií tak praxí, pořád jsem jen osmnáctiletá holka a ne žádný odborník.

Rozhovor s Jirkou z jógového pobytu v Chorvatsku

S Jirkou se znám skoro rok a jsem za toto kamarádství opravdu vděčná. Jirka je totiž od prvního pohledu velký sympaťák, který ví, co chce - nebo tak alespoň působí. Po každém rozhovoru s ním se cítím tak nějak obohacenější. No, přesvědčte se sami.

1. Co tě k józe přivedlo? Byla to "láska na první ásanu", nebo jsi tomu musel dát čas?
K józe mě přivedla vnitřní nevyrovnanost. 
Půl roku jsem se vypořádával s rozchodem a vnitřní prázdnotou. Ačkoliv se mi dařilo střípky svého života zase skládat dohromady, stále mi chybělo něco, co by je stmelilo. A stačilo málo a znovu se sypaly na všechny strany. První impulz mi dalo, jak to tak z pohledu psychosomatiky bývá, vlastní tělo. Ačkoliv jsem v tom období hodně sportoval a snažil se dostat do formy a tak říkajíc vytřískat ze sebe ty negativní myšlenky, nestačilo to. 
Jednou na badmintonu jsem si nepříjemně natáhl sval na zádech. Do té doby naprosto obvyklá záležitost. Tentokrát jsem však sebe postavil před otázku: "budu dělat pasivně co obvykle, tzn. zbavím se bolesti a hurá jedeme dál? Anebo se odstraním možné příčiny té bolesti." Na první pohled je odpověď jasná, ale trvalo to. Vykročit z komfortní zóny.
První pokusy směřovaly na internet, pod heslem: "jak se zbavit bolesti zad" pak "jak posílit záda". Vše bylo ale takové poloviční. Pomohlo to, to ano. Ale cítil jsem, že to nestačí. Až jsem si jednoho krásného dne připustil, že jóga není jen "sport pro ženy" a že to zkusím. 
Docela dlouho mi trvalo vybrat si kterou jógovou lekci navštívím. Teď zpětně vím, že jsem si vybral správně. Protože to opravdu byla láska na první dotek.

Jóga mi pomáhá najít vnitřní rovnováhu.

2. Jak dlouho jógu děláš a jaké styly preferuješ?
Má první návštěva jogového studia s lektorkou jógy proběhla před necelým rokem a půl. To co bylo před tím, bych nazýval jen takovým lehkým koketováním. Ačkoliv první měsíce byly intenzivní, na podložce jsem trávil pouze hodinku dvě týdně. Aktivně jsem se józe začal věnovat zhruba před rokem.

Čím více se józe věnuji, tím méně se mi líbí dělení na různé styly. Vkrádá se pak myšlenka, proč to tak je. Opravdu v tom hraje takovou roli Mamon?
Sám pro sebe jsem si díky filozofii dělení stylů tak říkajíc zahodil a vnímám jógu jako svou každodenní součást. Má jógová praxe nezačíná příchodem na podložku a nekončí odchodem ze studia. Začíná raním probuzením a končí upadnutím do nočního bezvědomí.
Nedávno jsem si uvědomil, že v různých obdobích vyhledávám různé typy jógy. Někdy klidné, uvolňující... jindy dynamické, náročnější. Nemohu říct které mi vyhovují více, liší se to podle aktuálního stavu mysli a těla.
Ale abych odpověděl taky na otázku: Pravidelně se věnuji Hatha józe, Vinyase, vycházející z Astangha Vinyasa jógy, dále se věnuji Spinální józe. Mám rád Jivamukti, ale taky Jin Jang jógu. Zaujala mě Iyengar a Ashtanga.
Celkově vzato je pro mě mnohem důležitější co mi předává lektor, než jaký styl je napsaný v programu.  

3. Věnuješ se i její teorii, nebo si vystačíš s praxí?
Přiznávám, že je se věnuji především své praxi a to konkrétně fyzickým tak dechovým cvičením. Postupně se ale z okrajového pokukování do tajů jogové filozofie stává součást mého myšlení a smýšlení. A spíše než snaha po sebevzdělávání ke mě jednotlivé myšlenky a vědomosti přichází postupně, když je potřebuji. Ať už prostřednictvím Satsangů, přednášek nebo prostě diskuzí s dalšími jogíny ale i "nejogíny". Mou snahou je hlavně aplikace principu do běžného života. 
Příkladem je třeba 8 pilířů Rádža jógy, které jsou mi velmi blízké. Ve skutečnosti mi byly blízké vždy, aniž bych věděl že existují (netvrdím, že jsem se jimi vždy řídil a že se jimi řídím 100% teď). 

4. Myslíš si, že je někdo, pro koho jóga opravdu není vhodná?
Myslím si, že jóga je vhodná pro naprosto každého člověka bez rozdílu věku, velikosti, tvaru, barvy kůže a náboženství. Vlastně bych se nebál říct pro každého tvora na Zemi. Zde si dovolím menší odbočku: nedávno jsem se znovu díval na animovaný film Zootopia. Scénu se sloní lektorkou jsem si musel pustit aspoň 5x za sebou, abych si ji dokonale užil :-)
Všimla sis někdy, co dělá kočka nebo pes po ránu?

Když jsem na sobě začal pociťovat díky józe změny, říkal jsem si: "Proč se to dozvídám AŽ TEĎ? Proč mi to nebylo zděleno před deseti lety, nebo líp, proč mi to nebylo řečeno už na základní škole místo nesmyslného poskakování a mávání rukama.
Jasně, hned jsem si odpověděl, je jen teď a tady. Nicméně. Ta otázka, proč se jóga nedostala do povinných nebo alespoň nepovinných osnov v rozsahu aby byla užitelná, je stále nezodpovězena.
Nicméně dodávám. Jóga není dobrá jako módní doplněk, nebo moderní záležitost. To se pak stává nuceným "koníčkem" bez smysluplného užitku.

5. Dá se říct, že ti jóga změnila život? Jestli ano, jak?
Před rokem bych na tuto otázku odpověděl jednoznačně: ANO, úplně mi otočila svět, vše je krásnější, barevnější, voňavější, prostě nejlepší jak může být. https://prnt.sc/gdyznz
Před půl rokem bych odpověděl: Ano, jóga mi zásadně změnila život k lepšímu, připadám si šťastnější, krásnější, milejší, prostě nejlepší jaký můžu být.
A teď? Ne, jóga mi život nezměnila. Život jsem si změnil já, protože jsem se změnit chtěl. Jóga se mi stala prostředníkem s prací se sebou samotným jak fyzicky, tak duševně i duchovně. Nebo by teda odpověď měla být spíše Ano? Kdo ví, jak na tuto otázku odpovím za další rok, natož za 5 let. Když se na sebe podívám teď, vidím se stále stejným, jakým jsem byl dříve. Zároveň je něco nebo všechno jinak.


Komentáře

Oblíbené příspěvky