Než začnete něco zkoušet

Všechny články, které zde najdete, píši s nejlepším vědomím a svědomím za účelem pomoci úplným začátečníkům proniknout do tajů jógy. Přesto ale mějte vždy na paměti, že jsme každý jiný a to, co je pro jednoho příjemné uvolnění může druhému způsobovat bolesti! Na prvním místě je VŽDY vaše tělo a vaše možnosti, teprve potom je to ostatní. Takže pokud vám bude kterákoli část nepříjemná, nedělejte ji a raději se poraďte s odborníkem!
I když se józe věnuji poměrně intenzivně jak teorií tak praxí, pořád jsem jen osmnáctiletá holka a ne žádný odborník.

Rozhovor s lidmi z facebookové skupiny


Ahoj! Vítám vás u dalšího rozhovoru. Tentokrát jsem vyzpovídala několik členů facebookové skupiny Spojuje nás jóga (tady). Tyto lidi tedy vůbec neznám a doteď jsem o nich věděla jediné - dělají jógu. 
Nejdříve jsem jim položila 3 otázky, abych si o nich mohla udělat nějaký obrázek:

1. Jak dlouho děláte jógu a jaké styly preferujete?
  • Eva: Jógu cvičím asi čtyři roky a styly ráda střídám podle individuální potřeby a vlastního pocitu.
  • Silvie: Jógu cvičím měsíc a týden.
  • Markéta: Józe se věnuji kolem deseti let nárazově a trvale tak poslední tři roky. Mám ráda klidné pomalé styly jógy, kde je čas pro nacítění se do těla, ale poslední dobou mi učarovalo i vinyasa flow, hezké plynutí z pozice do pozice v rytmu dechu. 
  • Monika: Cvičím denně poslední 2 roky, preferuji klidné styly jako hatha nebo yin yoga. Pokud je s kým, dělám také acro yogu.
  • Jana: Jógu praktikuji téměř 5 měsíců. Chodím do Studia Pure, kde jsem měla možnost si vyzkoušet více stylů, ale dávám přednost těm pomalejším/jemnějším. Co se týče kurzu, docházím na Jemnou jógu, ale nárazově jsem si zkusila i o něco dynamičtější jógu Pro zdravá záda a pevné bříško (ta ale pro mě jakožto pro absolutního začátečníka byla docela náročná - pozice z hatha jógy, se zaměřením na tyto oblasti, které se poměrně dynamicky střídají) nebo naopak hodně jemnou Yin jógu, která pro mě byla hodně náročná psychicky - jen se usadit v pozici a 5 - 10 minut nic nedělat a na nic nemyslet bylo neuvěřitelně těžké a kdybych touhle jógou začínala, asi bych u ní nezůstala. Teď, s o něco více zkušenostmi, chodím sice stále na jemnou jógu, ale čas od času ji proložím i dynamičtější jógou pro zdravá záda.
2. Jak jste se k ní dostala? Musela jste si k ní hledat cestu, nebo to byla „láska na první ásanu“?
  • Eva: K józe jsem měla vždycky blízko, ale opravdu jsem se k ní dostala až před čtyřmi lety, kdy jsem procházela těžkým životním obdobím a začala jsem tak nějak intuitivně cvičit bez předlohy. Tehdy mi to tak pomáhalo, že jsem cvičila 2x denně 2h. Jóga opravdu mění můj život každý den k lepšímu, pomáhá mi objevovat nové cesty a rozvíjí mou kreativitu. I proces změn v mém životě se urychlil.
  • Silvie: Přivedl mě k ní přítel. Dělal ji několik let a pak přestal. Chtěl se k ní vrátit a přál si, abych začala chodit s ním.
  • Markéta: K józe jsem se dostala v rámci povinného tělocviku na vysoké škole a učaroval mi klid, který umí v těle i hlavě vyčarovat, byla to náklonnost, co se ásanu za ásanou měnila v hlubší city.
  • Monika: Mělo to svůj vývoj, rozhodně to nebylo “na první ásanu” 🙂 Zkoušela jsem několikrát různé styly, vždycky mě to na chvilku chytlo a cvičila jsem pravidelně, ale potom nadšení opadlo. Potom jsem se dostala na delší dobu do Indonésie, tam poznala skvělé lektory a to byla asi největší motivace - kromě denní praxe, taky pochopení souvislostí, správné variace a pozorování vlastních pokroků.
  • Jana: Do jógy mě hodně dlouho tlačila alergoložka. Jenže já jsem ten typ, který jakmile je do něčeho tlačen, to naopak neudělá. Navíc jsem měla hodně zkreslenou představu o tom, že v józe se buď dělají strašně těžké pozice (stoj na hlavě apod.) nebo se naopak jen sedí a nic nedělá a to by nebylo pro mě. Pak jsem se chtěla vrátit k orientálnímu tanci, na který jsem chodila před lety, ale kurzy nebyly v čase, který by se mi hodil. Ve stejném studiu se ale cvičí i jóga, a když jsem viděla, že kurz vyučuje lektorka, ke které jsem chodila na tance a dost mi seděla, rozhodla jsem se to s tou jógou přeci jen zkusit.
3. Věnujete se jen praxi, nebo Vás zajímá i teorie (klidně uveďte i akce, kterých jste se zúčastnila)?
  • Eva: Zajímá mě i teorie, ale více se věnuji praxi. Myslím, že k teorii teprve dospěji, už teď mám spoustu otázek, ale věřím, že na spoustu z nich mi odpoví praxe samotná a že jich hodně objevím přirozeně v sobě.
  • Silvie: Zatím chodím jen na lekce jednou týdně. Ale pomalu začínám hledat i jiné informace o tomto životním stylu.
  • Markéta: Moje vlastní zkušenosti mne utvrzují v tom, že bez teorie není praxe. Ať už se budeme bavit o teorii v podobě znalostí anatomie, nebo teorii v podobě historie a souvislostí jógy, vždy vás nové věci obohatí, zformují a posunou dál. Ale někdy je také fajn, nechat se vést jen vlastním tělem a vnitřním hlasem. Jsem tedy pro rovnováhu. Akce, kde jsem získala hodně teoretických znalostí: IQ pohyb – rekvalifikační kurz instruktor jógy – hodně anatomie, principů zdravého pohybu IQ pohyb – YIN JÓGA – pohled na tělo a pohyb ze strany čínské tradice IQ pohyb – Diagnostika – seminář s teorií a praxí na téma jak diagnostikovat klienta ve statických i dynamických formách.
  • Monika: Vzhledem k tomu, že mám v plánu udělat si i teachers training, zajímám se i o teorii - jak na fyzické úrovni, tak duchovní/mentální praxe (jelikož praktikování ásán je jen jednou částí jogy).
  • Jana: Prozatím se věnuji jen praxi. Každopádně máme dobré lektorky a dost nám toho řeknou i během hodiny. Zatím jsem neměla možnost se zúčastnit žádného semináře - účast na mém prvním mi zhatila chřipka. Každopádně je v plánu, i když přiznám, že hlavní jsou pro mě asány a pranajáma.
A následně jsem se jich zeptala na stejné otázky, jako u všech ostatních rozhovorů. Jak odpověděli?

4. Myslíte si, že je někdo, pro koho jóga opravdu není vhodná?
  • Eva: Ten, pro koho jóga opravdu není vhodná, ten už nejspíš není mezi živými.
  • Silvie: Myslím si, že je jóga pro každého.
  • Markéta: Víte, nedá se to takhle říct, pokud člověk přistupuje ke svému tělu s respektem, vždy se dá najít vhodná forma jógy. Jsou jen lidé, kteří mají méně fyzických omezení a tím pádem širší výběr a pak jsou lidé s různými zdravotními omezeními, kteří by už měli být opatrnější – skvělý příklad jsou třeba těhotné maminky, těhotenství jim vyplavuje hormon, který uvolní vazy a jsou tedy hypermobilní, měly by hledat takový druh jógy, který hypermobilitu nepodporuje – ideálně jógu pro těhotné. Pak je samozřejmě nutné opatrně přistupovat k lidem s kardiovaskulárními potížemi, s obezitou nebo pohybovými omezeními. Ale s většinou problému vám může někdo zkušený pomoci a nastavit vám sestavu tak, že se budete cítit dobře. 
  • Monika: Ne, se správnými “úpravami”, tzv. alignments je jóga vhodná pro každého.
  • Jana: Myslím si, že jóga se dá opravdu hodně přizpůsobit. Na lekce Jemné jógy se mnou chodí těhulky, mladí, staří, tlustí (dokonce až obézní), tencí a s určitými modifikacemi to zvládnou. U problému se zády to ale určitě bude chtít opatrnost a konzultaci s lékařem. každopádně třeba pranajámu či meditace určitě může dělat prakticky každý.
5. Dá se říct, že Vám jóga změnila život? Jestli ano, jak?
  • Eva: V podstatě jsem na tuhle otázku odpověděla už v bodu 2. Nejenom, že změnila, ale stále mění. I když vím, že to není jóga, kdo udává můj směr. Ten jsem v sobě měla vždycky pevně zakořeněný. Jóga mi s tím "jenom" pomáhá.
  • Silvie: Jóga mě uklidňuje, cítím se dobře. Dělám i jiný sport, kde se zase vybiji fyzicky (krav magu) a vyhovuje mi kombinace těchto dvou. Navíc jsem se začala jinak stravovat. Lehčí jídla, méně masa. Ještě jsem si vzpomněla... Učím v mateřské škole a občas jsem s dětmi cvičila jógu z knihy Jóga pro děti.
  • Markéta: Ano, změnila a velmi. Změny u mě byly a jsou postupné, nebylo to ze dne na den – bác a vše je jinak. Ale začnete cvičit, ono vám to začne vyhovovat, cítíte se klidnější, máte více energie, to vás může inspirovat posunout se dál a na další lekci nebo v další knize objevíte další vodítko. Najednou zjistíte, že před několika lety jste se ani neohnul k zemi a mnohem více jste se vztekal, nebo jste neuvažoval tak, jak uvažujete dnes. Nemyslím ale, že by to bylo jen specifikum jógy. Cokoliv, co děláte pro sebe a do hloubky vás dříve nebo později nějak poznamená. Před rokem a půl jsem si sotva dovolila snít o tom, že s stanu lektorkou a vidíte, dnes vedu své první začátečnické lekce a je mi u toho moc fajn. Zeptejte se mne za rok, myslím, že vše bude zase jinak a to je na tom to skvělé, věci se vyvíjejí a to, co skutečně chcete a něco pro to uděláte, opravdu funguje a to mne naučila jóga.
  • Monika: Rozhodně! Ruku v ruce s celkovým zklidněním pracovního nasazení mělo zařazení jógy (a související meditace) do mého života velmi pozitivní vliv na jeho kvalitu - celkové zklidnění, vděčnost a uvědomění si mnoha věcí. Stálo za to netlačit na pilu a nechat tomu čas (když jsem i při opakovaných předchozích pokusech józe nepřišla na chuť), tzv. dospět na to 🙂
  • Jana: Určité změny nastaly. Jedním z důvodů proč jsem se chtěla vrátit k tanci (a zcela náhodou jsem tak skončila na józe) byly velké bolesti a blokace SI skloubení. Přiznávám, že první 2 lekce kurzu v tomhle byly strašné - vždy jsem 2-3 dny po lekci SIčko hodně cítila. Postupně to ale bylo lepší a lepší a po těch pěti měsících už s ním problémy prakticky nemám. Stejně tak jsem se zbavila bolestí hlavy vycházejících ze ztuhlých trapézů a krční páteře. Jsem pružnější, ale také vyrovnanější. Už to trvá než mě něco "rozhodí" a málokdy mě něco rozčílí (dřív jsem se dokázala rozčílit kvůli každé blbosti, dnes nepodstatné věci přejdu s mávnutím ruky).
    Celkově tedy musím přiznat, že se cítím lépe jak po fyzické, tak psychické stránce a všimli si toho i kolegové v práci. Praktikuji 1x týdně pod vedením lektorky, 2-3x doma 30 - 60 minut podle videí na youtube a ostatní dny (i když ne vždy se mi to povede každý den) se snažím provést alespoň pár Pozdravů slunci nebo měsíci

Komentáře

Oblíbené příspěvky